Search Bosnia and Herzegovina aviation news

Friday, March 5, 2021

✈BHDCA - Izvještaj o događajima koji su uticali na sigurnost letenja u 2020.

Direkcija za civilno vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine (BHDCA), kao organ nadležan i odgovoran za obavljanje funkcije regulatora i nadzor u oblasti civilnog vazduhoplovstva, ima zadatak da odgovori obavezama Bosne i Hercegovine kao države članice Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (International Civil Aviation Organization - ICAO) i potpisnice Čikaške konvencije.

Uz to, Bosna i Hercegovina (BiH) je član Evropske konferencije civilnog vazduhoplovstva (European Civil Aviation Conference - ECAC) ima i status posmatrača u radu Evropske agencije za bezbjednost u vazduhoplovstvu (European Aviation Safety Agency - EASA).

BiH je ratifikovala Sporazum o uspostavljanju Zajedničke vazduhoplovne oblasti (European Common Aviation Area - ECAA) i potpisala radni aranžman sa EASA-оm, čime je prihvatila obavezu usklađivanja, transponovanja i primjene propisa Evropske unije u oblasti civilnog vazduhoplovstva.

BHDCA, kao jedina vazduhoplovna nadzorna i regulatorna vlast u Bosni i Hercegovini, učestvuje u osiguravanju bezbjednog odvijanja vazdušnog saobraćaja u prostoru Bosne i Hercegovine.

U skladu sa obavezama preuzetim pristupanjem BiH, kao punopravne članice, u ICAO, ECAC, EUROCONTROL i potpisivanjem ECAA multilateralnog sporazuma sa Evropskom unijom, zadatak BHDCA je da obezbijedi implementaciju međunarodnih standarda bezbjednosti letenja (Safety) i bezbjednosti civilnog vazduhoplovstva (Security), kao i blisku saradnju sa subjektima odgovornim za implementaciju pomenutih standarda i preporučenih praksi na operativnom nivou.

Bezbjednost letenja (Safety)

Funkciju regulatora i nadzor, a koju obavlja BHDCA, i koje se odnose na bezbjednost vazdusne plovidbe, obavljaju se kroz odredjene vazduhoplovne funcionalne oblasti, a to su:

a) plovidbenost vazduhoplova,

b) operacije vazduhoplova,

c) licenciranje letačkog osoblja,

d) vazduhoplovna navigacija,

e) aerodromi.

U Bosni i Hercegovini funkcionišu sljedeći pružaoci usluga, od kojih se u najvećoj mjeri i dobijaju izvještaji o određenim događajima u oblasti bezbjednosti letenja:

A) Agencija za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA)

B) Međunarodni aerodromi:

1) Međunarodni aerodrom Sarajevo

2) Međunarodni aerodrom Banja Luka

3) Međunarodni aerodrom Mostar i

4) Međunarodni aerodrom Tuzla

C) Letilišta:

1) ''Stipe Krišto'' Livno

2) ''Golubić'' Bihać

3) ''Urije'' Prijedor

4) ''Jegin lug'' Tuzla

5) ''Zalužani'' Banjaluka

6) ''Popovi-Bijeljina'' Bijeljina

7) ''Ciljuge'' Živinice

8) ''Medeno Polje'' Bosanski Petrovac

9) ''Glasinac'' Sokolac

10) ''Kenan Jusufbašić'' Visoko

11) "Kreševo" Kreševo

12 ) "Nišići" Ilijaš

13) Ranč ‘’Lazy Horse" Hadžići

14) “Gorice” Krepšić

D) Tereni:

1) ''Paragliding Ljubuški'' Kula

2) ''Bjelašnica'' Bjelašnica 

3) ’’Školsko brdo’’ Stričići, Manjača

E) Avio-kompanije:

1) ’’ICAR Air’’ Tuzla

2) ’’Fly Bosnia’’ Sarajevo

F) Škole letenja:

1) Vazduhoplovna škola Aero-klub ’’Prijedor’’ Prijedor

2) Vazduhoplovna škola Aero-klub ’’Sveti Ilija“ Banja Luka

3) Škola letenja Aero-klub ’’Izet Kurtalić’’ Visoko

4) Paraglajding klub ’’AIRDRENALINE’’ Banja Luka

5) Vazduhoplovna škola ’’SBA škola letenja’’ Sarajevo

6) ACRO d.o.o. Sarajevo

7) Vazduhoplovni klub ''SKYDIVE'' Banja Luka

8) Klub slobodnog letenja ’’Kros’’ Banja Luka

G) Organizacije za održavanje vazduhoplova (PART 145), kontinuiranu plovidbenost (CAMO) i vazduhoplovno-tehničku obuku:

1) Avioservis ''Ikar'' Laktaši (BA.MF)

2) Avioservis ''Ikar'' Laktaši (E7.MF)

3) Avioinženjering d.o.o. Laktaši (E7.MF)

4) ''Orao'' Bijeljina (E7.145)

5) ''Icar Air'' Tuzla (BA.MG)

6) ''Srednja škola metalskih zanimanja'' Sarajevo (BA.147)

7) AvioBOSS d.o.o. (BA.145)

8) ‘’FlyBosnia’’ Sarajevo (BA.MG)

H) Medicinski centri:

Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika u saobraćaju – Sarajevo

I) Centri za obuku vazduhoplovnog osoblja na aerodromu:

1) Centar za obuku aerodroma Sarajevo

2) Centar za obuku aerodroma Banja Luka 

3) Centar za obuku aerodroma Tuzla

Identifikacija i sistematizacija hazarda i njihove posljedice

Vazduhoplovna industrija se svakodnevno susreće sa širokim spektrom rizika koji se odnose na letačke operacije, na službe kontrole letenja, službe održavanja, aerodrome, kao i državnu administraciju. Međutim, nemoguće je eliminisati sve rizike, niti su sve metode mitigacije rizika ekonomski izvodljive.

Direkcija za civilno vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine kontinuirano dobija izvještaje o događajima u civilnom vazduhoplovstvu i vrši njihove analize i daje preporuke kako bi se unaprijedila bezbjednost vazdušne plovidbe.

Radi lakšeg razumijevanja određenih pojmova, koji će se koristiti u daljem tekstu, dajemo definiciju određenih pojmova koji imaju sljedeće značenje:

a) Događaj: nesreća, ozbiljna nezgoda (ozbiljan incident) i incident, neispravnost ili kvar vazduhoplova, njegove opreme ili bilo kojeg elementa sistema vazdušne navigacije koji se koristi ili ima namjeru da se koristi u svrhu ili u vezi sa operacijama vazduhoplova ili sa obezbjeđenjem sistema upravljanja vazdušnim saobraćajem ili pružanja navigacione pomoći vazduhoplovu.

b) Nesreća (udes) - Accident: događaj povezan sa operacijom vazduhoplova, koji se desio od (trenutka) momenta ukrcavanja jedne ili više osoba u vazduhoplov sa namjerom da se obavi let do (trenutka) momenta iskrcavanja svih osoba iz vazduhoplova, pri čemu je nastala bilo koja od sljedećih posljedica:

1) smrt ili teška (ozbiljna) tjelesna povreda osobe zbog:

a) boravka u vazduhoplovu, ili

b) direktnog kontakta s bilo kojim dijelom vazduhoplova, uključujući dijelove koji su se odvojili od vazduhoplova, ili

c) direktne izloženosti izduvnom mlazu mlaznog motora, osim kada su povrede nastale zbog prirodnih uzroka, samopovređivanjem ili su ih nanijele druge osobe, ili kada su povrede nanesene slijepim putnicima koji su se skrivali izvan dijelova koji su na raspolaganju putnicima i posadi

2) oštećenje vazduhoplova ili oštećenje njegove strukture koje negativno utiče na jačinu strukture ili karakteristike leta vazduhoplova ili zahtijeva veću opravku ili zamjenu oštećene komponente, izuzev otkaza ili oštećenja motora (kada je oštećenje ograničeno na motor, kapotaže ili agregate) ili oštećenja elisa, krajeva krila, antena, guma, kočnica, oplate, malih udubljenja ili proboja u oplati vazduhoplova

3) vazduhoplov nestao ili je potpuno nedostupan (nije mu moguće prići).

c) Ozbiljna nezgoda (ozbiljan incident) - Serious Incident: događaj (nezgoda) koji obuhvata okolnosti koje ukazuju da se nesreća (udes) mogla dogoditi ili da se nesreća (udes) zamalo dogodila.

d) Nezgoda – Incident: događaj koji je povezan sa operacijom vazduhoplova, koji utiče ili je mogao uticati na bezbjednost vazduhoplova, a nije nesreća (udes).

Hazardi u sistemu bezbjednosti vazdušne plovidbe (Safety) koji mogu izazvati nesreće, ozbiljne nezgode i nezgode, svrstavaju u sljedeće vrste:

1) Hazardi koji se mogu javiti u toku sprovođenja operacija sa vazduhoplovima;

2) Hazardi koji su u vezi sa tehničkom uslovima, održavanjem i popravkom vazduhoplova;

3) Hazardi koji su u vezi sa aerodromima i zemaljskim uslugama;

4) Hazardi koji su u vezi sa uslugama i objektima u vazdušnoj plovidbi.

Pregled događaja

Ukupan broj događaja koji su uticali na bezbjednost letenja (Safety), prijavljenih BHDCA u toku 2020. godine, je 59. Od toga su 23 dobrovoljna izvještaja o događajima.

Lista događaja koji su uticali na sigurnostletenja u 2020. godini

No comments: